privatni vrtić koloseum • Milana Rakića 125g (ugao sa Murmanskom) Beograd, Zvezdara / Mirijevo • upis cele godine

Home Blog Aktivnosti dece od 13.-18. meseca

Aktivnosti dece od 13.-18. meseca

* PRVI KORAK I PRVA REČ *

Kontrolišite zdravlje deteta redovnim pregledom kod pedijatra i ne propustite vakcinaciju u uzrastu od 12-15 meseci. Sa pedijatrom porazgovarajte o razvoju deteta i o svemu što vas brine.

U ovom periodu podstiče se razvoj samostalnosti kod deteta tako što treba da pije iz čaše, jede prstićima ali koristi i kašiku, pomaže pri svlačenju i oblačenju. Svakog dana odvojte vreme za zajedničku igru sa detetom, i u kući i na svežem vazduhu. Mobilni telefoni, kompjuteri i video igre nisu igračke za dete. Omogućite detetu bezbednu sredinu sa predvidivim dnevnim rasporedom kako bi nastavilo slobodno istraživanje.

Ishrana deteta treba da bude raznovrsna i zastupljene sve potrebne vrste namirnica: žitarice, povrće, voće, meso, mleko i mlečni proizvodi, riba, jaja i mahunarke. Dete treba da ima tri glavna obroka doručak, ručak i večeru, kao i dve užine između obroka. Poštujte tempo kojim dete jede i nemojte ga požurivati niti siliti da pojede sve što ste mu pripremili. Dete postavite da jede za stolom, sa odraslima.

Sposobnosti i veštine koje dete stiče: izgovara reči sa značenjem, govori nekoliko pojeničnih reči, prati jednostavno izrečeno uputstvo bez pokazivanja, pokušava da imitira gestove koje odrasli prave i reči koje izgovaraju, zna kako se koriste predmeti za svakodnevnu upotrebu (četkica, kašika, peškir…), iako prosipa jede i pije samostalno, stoji i kreće se uz nameštaj ili hoda samostalno, zna da pokaže bar tri dela tela, pomaže – sarađuje tokom oblačenja, pokazuje kažiprstom na ono što ga zanima, i dalje pokazuje strah od nepoznatih ljudi i situacija, otvara slikovnice tvrdih korica, stavlja stvari u posudu i vadi iz nje…

Kako roditelji podržavaju razvoj deteta: obasipajte dete pažnjom, vokalnim odobravanjem, ohrabrenjem, poljupcima i maženjem za sva prikladna/željena ponašanja, za neprikladno ponašanje ne tucite dete, recite jasno „NE“ bez podizanja tona i dugog objašnjavanja,  recite  mu da je dobro kada je stvarno dobro čime pokazujete šta je poželjno ponašanje i šta se očekuje od njega, koristite kratke i jednostavne rečenice kada govorite detetu, dovršite reč koju dete pokuša da izgovori i pritom je proširite, objašnjavajte radnje dok ih zajedno radite i imenujte predmete, čitajte detetu svakog dana i razgovarajte o slikama, igrajte se kockama, loptom, slagalicama, imenujte detetu delove tela, dajte mu igračke koje se mogu gurati i vući, budute strpljivi i dozvolite mu da samostalno vežba u procesu hranjenja, oblačenja, svlačenja…

Posebnu pažnju obratite na bezbednost deteta. Pokrijte sve električne utičnice, sve lekove, kozmetiku i sredstva za čišćenje i pranje držite van domašaja deteta, odmaknite sve komade nameštaja na koje dete može da se popne od prozora, ispraznite čaše u kojima je ostalo piće i alkoholna pića držite dalje od deteta, a dete ne ostavljajte samo pored napunjene kade, bazena, reke ili jezera.

Znaci upozorenja  da je vreme da se konsultujete sa pedijatrom su sledeće manifestacije koje primetite kod deteta: ne pokazuje drugima predmete, ne može da hoda, ne zna čemu služe svakodnevne stvari, ne imitira odrasle, ne izgovara najmanje 6 reči, ne mari da li roditelj odlazi ili se vraća, gubi veštine koje je već steklo.

Preuzeto iz brošure Udruženja pedijatara Srbije

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Kontakt